بسیاری از ما فکر می کنیم که مشکل ناباروری در زنان شایع تر است. اما خوب است بدانید که ناباروری در مردان نیز ممکن است رخ دهد، بیماری واریکوسل شایع ترین بیماری است که باعث ناباروری در مردان می شود. این نوع بیماری با جراحی قابل درمان است. این مشکل معمولا در یک طرف بیضه رخ می دهد، اما می تواند در طرف دیگر نیز ظاهر شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است در اسرع وقت واریکوسل را تشخیص داده و فرد را درمان کنید. نیاز است برای درمان به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


واریکوسل چیست؟

واریکوسل (VAR-ih-koe-seel) یک سیاهرگ بزرگ در کیسه بیضه است که بیضه ها را به کیسه بیضه نگه می دارد. واریکوسل شبیه به سیاهرگ های واریسی است که افراد در پاهای خود پیدا می کنند. واریکوسل عامل اصلی تولید کم اسپرم و کیفیت پایین اسپرم است که باعث ناباروری مردان می شود. با این حال، همه واریکوسل ها نمی توانند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند. همچنین، واریکوسل نمی تواند رشد کند یا کوچک شود.

واریکوسل در طول زمان ایجاد و گسترش می یابد. خوشبختانه، بیشتر واریکوسل ها به راحتی قابل تشخیص هستند و بسیاری از آنها نیازی به درمان جراحی ندارند. اگر این نوع بیماری علامت دار باشد، اغلب می توان آن را با جراحی ترمیم و درمان کرد.

واریکوسل به چند دسته تقسیم می شود؟

نوع فشار

در این نوع خون ورید کیسه بیضه را پر کرده و باعث واریکوسل درجه یک می شود.

نوع نصب شده

تجمع مقادیر زیادی مایع در بیضه ها به طناب اسپرماتیک و سایر رگ ها آسیب می رساند و منجر به تشکیل واریکوسل بزرگ، واریکوسل درجه دو یا واریکوسل درجه سه می شود. اگر واریکوسل فقط در یک طرف وجود داشته باشد، تأثیر مخربی بر تولید اسپرم در طرف دیگر دارد.

شیوع واریکوسل در مردان چقدر است؟

حدود 10 درصد از مردان به واریکوسل مبتلا می شوند. در بین زوج هایی که مشکل ناباروری دارند، میزان ابتلا به این بیماری تا 30 درصد افزایش می یابد. .

احتمال ابتلا به بیماری واریکوسل در مردان 15 تا 35 ساله بیشتر است.

علائم واریکوسل چیست؟

واریکوسل معمولاً بدون علامت است، اما به ندرت باعث درد می شود.

بسیار شدید و خسته کننده.

با ایستادن طولانی مدت و تحرک و فعالیت بدنی زیاد افزایش می یابد.

با گذشت زمان، هر روز بدتر می شود.

با دراز کشیدن به پشت قابل کاهش است.

باعث ناباروری شود

فاز مشترک

با گذشت زمان، واریکوسل بزرگتر و قابل توجه تر می شود. واریکوسل را "کیسه کرم" می نامند. این وضعیت می تواند باعث تورم بیضه ها به خصوص بیضه چپ شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

واریکوسل معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند و اغلب نیازی به درمان ندارد. این نوع مشکل ممکن است در طی یک ارزیابی قبل از تولد یا یک معاینه فیزیکی معمول کشف شود. اما اگر مشکل زیر را دارید،

درد یا تورم در کیسه بیضه

دیدن یا احساس یک توده در بیضه

بیضه ها از نظر اندازه و تقارن متفاوت هستند

سابقه واریکوسل در نوجوانان

مشکل باروری

برخی از شرایط می توانند باعث ایجاد توده کیسه بیضه یا درد در ناحیه بیضه شوند که برخی از آنها نیاز به درمان فوری دارند.

چه چیزی باعث واریکوسل می شود؟

خون از طریق ناف به برگ ها می رسد. علت واریکوسل به خوبی شناخته نشده است، اما اکثر متخصصان معتقدند که واریکوسل زمانی رخ می دهد که:

زباله های موجود در رگ ها از جریان خون مناسب جلوگیری می کند. استرس ناشی از آن باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود که می تواند به بیضه ها آسیب برساند و منجر به ناباروری شود.

واریکوسل اغلب در دوران بلوغ و معمولاً در بیضه چپ ایجاد می شود. شاید موقعیت ورید بیضه سمت چپ آن را بیشتر در معرض ابتلا به واریس قرار دهد.

عوارض واریکوسل چیست؟

واریکوسل می تواند مشکلاتی ایجاد کند. مشکلات عبارتند از:

کاهش بیضه آسیب دیده (آتروفی).

ناباروری

عدم تعادل هورمونی

کوچک شدن (آتروفی) بیضه آسیب دیده.

بخش عمده بیضه توسط لوله های اسپرم ساز تشکیل شده است. هنگامی که بیضه ها آسیب می بینند، مانند واریکوسل، بیضه ها کوچک و حساس می شوند. مشخص نیست که چه چیزی باعث اسپاسم بیضه می شود، اما اختلال در عملکرد دریچه بیضه می تواند باعث تجمع خون در سیاهرگ ها، افزایش فشار در سیاهرگ ها و قرار گرفتن در معرض مواد سمی در خون شود. این عوامل می توانند به بیضه ها آسیب بزنند.

ناباروری

ناباروری یکی از جدی ترین مشکلات مردان است. این نوع مشکل به دلیل افزایش فشار خون در بیضه ها ایجاد می شود که دمای این نواحی از بدن را افزایش می دهد و بر شکل گیری، تحرک و عملکرد اسپرم تأثیر می گذارد.

بین 35 تا 44 درصد از مردان مبتلا به ناباروری اولیه واریکوسل دارند. ناباروری اولیه زمانی است که یک زوج پس از 12 ماه تلاش نتوانسته اند باردار شوند.

واریکوسل معمولاً 45 تا 81 درصد از مردان مبتلا به ناباروری ثانویه را تحت تأثیر قرار می دهد. این در مواردی امکان پذیر است که زوجین حداقل یک بار توانسته اند باردار شوند، اما دیگر قادر به این کار نیستند.

عدم تعادل هورمونی

همانطور که سلول ها به افزایش فشار واکنش نشان می دهند، ممکن است تغییرات هورمونی ایجاد شود. مقدار هورمون لوتئینه کننده (LH) ممکن است افزایش یابد. این نوع هورمون هم در مردان و هم در زنان وجود دارد، اما میزان آن در زنان بیشتر است. در این مورد، سطح تستوسترون ممکن است نرمال (یا پایین) باشد.